Vad är CrossFit?

Glädjen, gemenskapen och träningsfilosofin

Glädje, gemenskap och grymt bra träning.

Genom högintensiv, varierad och funktionell träning kommer man i sitt livs form samtidigt som man har fantastiskt roligt tillsammans med sina vänner. Det ena passet är inte det andra likt och man kommer till boxen full av förväntan och lite spänning för att se vilken utmaning man ska utsättas för den dagen. Man klarar av det, varje gång, vilket ger en enorm kick! Vi vill understryka att CrossFit verkligen är något för alla, oavsett ålder, kön eller fysisk form då varje övning anpassas till individens förutsättningar.

 

Musik till videon av Burn, Martin ”Pirata” Friberg,  www.burngbg.se

CrossFit tränar olika aspekter av vår fysik

Rörlighet, styrka, stabilitet, koordination, uthållighet, snabbhet etc. Det handlar om att vi ska bli så allsidiga motionärer/atleter som möjligt vilket gör oss bättre rustade för att klara av belastningar i vardagen. CrossFit är alltså grymt bra träning men det är också gemenskap. Andan som genomsyrar CrossFit är att vi inspirerar och hjälper varandra att bli det bästa vi kan bli och vi gläds åt varandras framsteg. ”Community” är det engelska ordet som ofta används för att beskriva CrossFit vilket bäst översätts med samhörighet/gemenskap. Börjar man träna CrossFit så kan man räkna med att få ett gäng nya vänner som man antagligen kommer att umgås med även utanför boxen.

Definitionen av CrossFit

”CrossFit är ett styrke- och konditionsprogram baserat på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet” .

Människan är byggd för att kunna hantera rörelser som att stå, sitta, hoppa, dra, lyfta, springa, putta, klättra osv. Detta har vi gjort sedan urminnes tider och dessa naturliga rörelser ligger till grund för hur passen i CrossFit är uppbyggda. Alla rörelser och övningar vi gör är funktionella. Det innebär bl a att alla övningar aktiverar flera muskelgrupper samtidigt vilket gör att vi måste stabilisera och balansera mer. Det innebär också att samspelet mellan musklerna förbättras vilket ger oss en bättre kroppsuppfattning.

Den ständiga variationen i passen är central och innefattar bland annat tid och olika övningar. Vi kör tunga lyft på få repetitioner, lätta lyft och kroppsviktsövningar på fler repetitioner samt löpning och rodd. Vi arbetar med olika redskap som skivstång, medicinbollar, rep, kettlebells mm. CrossFit är inspirerat av så vitt skilda sporter som t ex tyngdlyftning, styrketräning, gymnastik, löpning och simning vilket bidrar till passens stora variation och att vi hela tiden tränar på att förbättra olika kvaliteter som ger oss en allsidig fysik.

Ett typiskt CrossFit pass kan vara uppbyggt på följande sätt:

Ordentlig uppvärmning, en styrke- eller teknikdel och en avslutande WOD (Workout of the day) där vi höjer intensiteten rejält, antingen genom att genomföra ett givet antal övningar så snabbt som möjligt, eller genom att vi under en given tid utför så många rundor vi kan av ett visst antal övningar. Passet avslutas med en stretchdel.

Ett pass har max 14 deltagare vilket innebär att man hinner få individuell feedback på teknik och pep av instruktören. Det är personlig träning i små grupper.